Jak fotografować pełnię księżyca?

Dziś, kiedy piszę ten tekst jest pełnia. Niestety pada deszcz, niebo jest zachmurzone, więc zamiast z aparatem w ręku siedzę przed komputerem.

Będąc szczerym, gdyby deszcz nie padał, to nie wiem czy fotografowałbym księżyc. Dlaczego? Za chwilę o tym napiszę.

Wschód księżyca na Podlasiu. f/25, 0,8s, ISO1600, 290mm

To zdjęcie sprzed kliku lat. Strasznie mnie wtedy kręciło fotografowanie księżyca (nie koniecznie w pełni), bo przygotowywałem e-booka Nocne Fotografowanie. Pisząc go, sam nauczyłem się wielu nowych umiejętności, poznałem różne aplikacje wspomagające pracę fotografa nocnego.

Samo sfotografowanie tarczy księżyca nie jest jakoś specjalnie trudne. Tak naprawdę jak księżyc jest wysoko to wystarczy ustawić przysłonę f/8 i czas naświetlania taki sam jak ISO, czyli dla f/8, ISO100, 1/100s (lub ISO200 i 1/200s itd.). Księżyc powinien się dobrze naświetlić.

Inaczej trochę wygląda sytuacja, kiedy księżyc wschodzi lub zachodzi – jest nisko nad horyzontem. Wtedy jego światło przebija się przez gęstsze warstwy atmosfery i jest go po prostu mniej, w sensie mniej światła odbija i przeważnie jest czerwony lub pomarańczowy)

Przy okazji, nie bierz do głowy tych medialnych nazw zaćmień księżyca. Dzisiejsze jest truskawkowe, co nie oznacza, że księżyc ma być tak czerwony jak truskawka, tylko że właśnie mamy sezon na truskawki. Media podłapią wszystko.

Wówczas (podczas wschodu lub zachodu księżyca) przeważnie trzeba otwierać przysłonę i/lub podnosić ISO. Dlaczego nie wydłużamy czasu? Ponieważ księżyc jest w ruchu. Temat fotografowania wschodu i zachodu księżyca staje się sporym wyzwaniem, ale satysfakcja olbrzymia. I pamiętaj, że sam księżyc, to trochę mało. Na zdjęciu powinno być coś jeszcze, coś ciekawego aby tarcza księżyca była taką wisienką na torcie :-) …lub truskawką :-)

Właśnie dlatego nie wiem czy fotografowałbym dziś księżyc gdyby była lepsza pogoda. Ile można fotografować samą tarczę. Fotografia to coś więcej niż tylko dokumentacja, dlatego zawsze szukam jakieś ciekawego motywu, którego uzupełnieniem byłby księżyc. W takich poszukiwaniach pomagają mi różne aplikacje.

Jedną z aplikacji, które są bardzo pomocne przy fotografowaniu wschodów i zachodów księżyca jest: https://www.mooncalc.org. Dzięki niej można wyznaczyć dokładny kierunek wschodu i zachodu księżyca konkretnego dnia.

https://www.mooncalc.org – aplikacja do określania kierunku wschodu i zachodu księżyca w konkretnym dniu

Dziś w moim mieście leje i chyba nie przestanie do momentu wschodu księżyca, który jest dziś o 20:32. Ale jutro ma być ładnie, a księżyc nie będzie zauważalnie mniejszy niż dziś :-)