Weź udział w konkursie! .. albo nie

Piszę tego posta po tym jak otrzymałem wczoraj maila od pewnego organizatora konkursu fotograficznego z zaproszeniem do wzięcia w nim udziału.

Zaproszeń takich otrzymuję wiele i często nawet kusi mnie aby coś sfotografować “pod konkurs”, ewentualnie dopasować do tematyki konkursu zdjęcie które już zrobiłem. Chęci jednak szybko opadają.

W czym problem? W tym, że wyrobiłem sobie odruch – wydaje mi się całkiem zdrowy – czytania regulaminów konkursu od deski do deski. W szczególności jednak interesują mnie paragrafy dotyczące tego, co organizator ma prawo zrobić z moim zdjęciem. Oczywiście nie tylko moim, z tysiącami zdjęć, które otrzyma jako zgłoszenia do konkursu.

I tu przeważnie mój zapał spada do ilości śladowych, kiedy to w znacznej większości konkursów zapis ten jest łudząco podobny do siebie, a brzmi on mniej więcej tak:

Organizator konkursu ma prawo do nieodpłatnego wykorzystania nadesłanych na Konkurs zdjęć we wszelkich materiałach informacyjnych i reklamowych, związanych z działalnością Organizatora

Czyli co? Jakby ktoś nie zrozumiał – moje, twoje, pani, pana zdjęcie może być wykorzystane przez organizatora do czegokolwiek, co sobie wymyśli. Może je np. wydrukować na kubku i sprzedawać  kubki po dychę za sztukę – o ile oczywiście będzie to związane z działalnością organizatora (no a przecież będzie).

I co z tym można zrobić?

Nic. Jest to zgodne z prawem, a Ty potencjalny uczestniku konkursu zgadzasz się postawieniami regulaminu zgłaszając swoje uczestnictwo w nim.

W ciągu ostatnich kilkunastu godzin przeprowadziłem nawet dość obszerną wymianę korespondencji z jednym z organizatorów sugerując im nawet zmianę regulaminu (a konkretnie 2 słów). Odpowiedź jaką otrzymałem na początku sugerowała czyste intencje:

przecież my nic złego nie robimy, nie zamierzamy pozyskiwać bezpłatnie zdjęć do naszych celów, to standardowy zapis  

Jednak wraz z rozwojem konwersacji stanęło na stanowisku następującym  

konkurs jest częścią naszej działalności i mamy prawo do wykorzystywać zdjęcia do naszych celów, tym bardziej że regulamin zatwierdził nasz prawnik, a patronuje nam znana organizacja fotograficzna.

I to jest prawda, prawo mają, czy tylko czy to jest etyczne? Moim zdaniem nie. Obawiam się, że nie wiele da się z tym zrobić, ponieważ intencje większości organizatorów są jednoznaczne:

nie kupujmy zdjęć na potrzeby promocji naszej organizacji, zróbmy konkurs, dostaniemy je za darmochę.

Mój apel zatem do ciebie, potencjalny uczestniku konkursów, czytaj regulamin i  sprawdzaj co organizator może zrobić z Twoimi zdjęciami. Jeżeli z regulaminu wynika, że intencje nie są czyste, napisz do nich maila, opowiedz o tym znajomym, niech wiedzą, że nie jest to nam – fotografującym – obojętne.

Jeżeli jesteś organizatorem konkursu i masz czyste intencje, umieść w regulaminie zapis:

“Organizator konkursu ma prawo do nieodpłatnego wykorzystania nadesłanych na Konkurs zdjęć we wszelkich materiałach informacyjnych i reklamowych, związanych z organizacją Konkursu

lub

“Organizator konkursu ma prawo do nieodpłatnego wykorzystania nagrodzonych w Konkursie zdjęć we wszelkich materiałach informacyjnych i reklamowych, związanych z działalnością organizatora”

Ciekawi mnie co o tym myślisz, czy temat warty zachodu? Czy wysyłasz zdjęcia na konkursy? Czy dobierasz konkursy pod kątem uczciwości organizatorów? Napisz proszę w komentarzu.

Jedna odpowiedź do “Weź udział w konkursie! .. albo nie”

  1. Zgadzam się w 100%. Z tego samego powodu nie biorę udziału w konkursach. Uważam, że trzeba mówić o praktykach niezbyt nieuczciwych organizatorów konkursów i jednocześnie, tak jak Pan to uczynił, wskazywać właściwe sformułowania. Pozdrawiam :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *