Czy boisz się RAWów?

Nie będę się dziś rozpisywać o wadach i zaletach formatu RAW, przyjmijmy dziś po prostu bez dowodów: RAW jest formatem dającym więcej możliwości postprodukcji, fotografując w RAW nie rezygnujesz z części danych o Twoim obrazie, które bezpowrotnie tracisz fotografując w formacie JPEG.

Jak to się dzieje? To temat na oddzielny artykuł. Dziś jednak chcę Cię zachęcić do fotografowania w RAW pomimo tego że:

  • nie masz oprogramowania (lub nie wiesz, że masz)
  • nie wiesz jak wywoływać RAWy
  • nie wiesz w ogóle o co chodzi z tymi RAWami (ja też kiedyś nie wiedziałem i fotografowałem w RAW)

Dlaczego Cię zachęcam? Ponieważ dziś przekonałem się na własnej skórze, że moja decyzja o wybraniu formatu RAW kilka lat temu była decyzją słuszną. Co prawda nie jest to jakiś spektakularny sukces, nie zarobiłem dzięki temu miliona dolarów, ani moje zdjęcie nie wygrało żadnego znaczącego konkursu, ale mam… satysfakcję! Czyż nie o to chodzi?

Sięgnąłem dziś do starych zdjęć, które robiłem kilka lat temu. Tak na marginesie, warto co jakiś czas wrócić do zdjęć sprzed lat, gdyż można czasem odnaleźć “perełki”, zdjęcia, których kiedyś nie zauważyliśmy, a z perspektywy czasu doceniamy ich potencjał. Tak więc przeglądając dziś swoje stare zdjęcia znalazłem kilka naprawdę fajnych zdjęć, których kiedyś nie dostrzegłem, lub dostrzegłem, ale nie potrafiłem z nich wydobyć esencji. Dzięki temu, że właśnie kiedyś zapisałem je w RAW, dziś mogłem je wydobyć na światło dzienne ponownie i dać im drugą szansę. Mogłem tknąć w nie nową jakość, zrobić coś, czego nie potrafiłem zrobić kiedyś, a teraz przychodzi mi z łatwością.

Poniższe zdjęcie kiedyś umknęło mojej uwadze. Dlaczego? Błędny balans bieli, mały kontrast, nieciekawy kadr, ale dziś dostrzegłem w nim jakiś potencjał…

…i kilka minut obróbki sprawiły, że mogę je dziś pokazać.

 Jeżeli boisz się fotografować w RAW, to warto sobie uświadomić kilka faktów:

  • z aparatem otrzymałeś/łaś na płycie program do wywoływania RAWów, na początek na pewno wystarczy i nie musisz kupować Photoshop’a czy Lightroom’a
  • w aparacie masz możliwość wyboru robienia zdjęć razem, RAW + JPEG, zajmuje to co prawda więcej miejsca, ale jeżeli miejsce na karcie i na dysku nie jest dla ciebie problemem, ustaw aparat w ten sposób aby zapisywał zdjęcie w obu formatach jednocześnie. Dopóki, nie przekonasz się, czy nie nauczysz się pracować z RAWami, będziesz używać tylko JPEGów, RAWy niech sobie leżą i czekają na lepsze czasy ;-)
  • jeżeli nie umiesz posługiwać się żadnym programem graficznym do obróbki zdjęć – nie  mam tu dobrych wieści – czas zmienić sposób myślenia i próbować powoli jakiś program poznać, niech będzie to nawet bezpłatna Google Picasa, to już coś. Czas zainwestowany w poznanie programu do obróbki zdjęć na pewno zwróci się w postaci jeszcze lepszych zdjęć.

A jak jest u Ciebie, RAWy czy JPEGi? Napisz proszę w komentarzu.

7 odpowiedzi do “Czy boisz się RAWów?”

  1. Prawdą a Bogiem, to nie wiem, dlaczego RAW-u nie stosuję. Warunki mam wręcz komfortowe: Canon 5D M.II, odrębny dysk 1,5 T, na którym magazynuję pliki, znajomość programów graficznych PS i LR oraz zamiłowanie do zabaw z “suwakami”, jak określił to wyżej moi. Tylko brakuje mi, w tym przypadku,  dodatkowej, zapasowej karty pamięci CF. To wszystko. Od dzisiaj zaczynam. Dzięki za ten bodziec!:)

  2. Mam problem. Chwaliłem się w poprzednim komentarzy moimi komfortowymi warunkami. Zacząłem robić zdjęcia w RAW. Fotki zostały zapisane w formacie CR2. Chciałem otworzyć zdjęcie w PS CS3. Niestety, nie mogę. Wyczytałem w internecie, że potrzebna jest wtyczka Adobe Camera RAW 4.2. Bardzo proszę o informację, czy nazwa tej wtyczki jest prawidłowa oraz czy ona rozwiąże mój problem.
    Będę wdzięczny za wiadomość. Pozdrawiam!

  3. Bardzo dziękuję za informację. Nasuwa się tylko pytanie, czy wersja v.6.6  będzie tolerowana przez PS CS3. Gwarantem podobno była wersja 4.2. Spróbuję najpierw tą wtyczkę zainstalować, a jeśli nie wypali, to wykorzystam tą najnowszą, którą mi podałeś. Pozdrawiam!

  4. Lustrem robię w RAW+jpg a małpką którą prawie zawsze biorę tylko jpg, brak możliwości zapisu RAW. Używam darmowych programów UFRaw i GIMP

  5. RAW daje praktycznie nie ograniczone możliwości edycji poza tym jeśli bawisz się w astrofotografię to TYLKO RAW !!!