7 prostych technik, które radykalnie wpłyną na jakość Twoich portretów rodzinnych

Portret rodzinny?W dzisiejszym artykule przedstawię Ci kilka naprawdę bardzo prostych technik, które RADYKALNIE wpłyną na jakość Twoich rodzinnych portretów grupowych.

Ten rodzaj portretu, który przedstawia więcej niż jedną osobę na zdjęciu jest chyba najczęściej wykonywanym portretem na świecie. Przecież z każdej wycieczki czy urlopu przywozimy mnóstwo tego typu ujęć.

Czy są to wartościowe zdjęcia?

Oczywiście, mają one swoją wartość pamiątkową. Nam, kreatywnym i ambitnym fotografom, to jednak może nie wystarczyć. Chcemy aby nasze zdjęcia wyróżniały się spośród tysięcy nieprzemyślanych pstryków.

Dążymy do tego, aby nasze zdjęcia posiadały to coś, to przykuwa uwagę na dłużej, to coś to sprawi, że osoby sfotografowane poproszą cię o wykonanie kolejnych zdjęć.

Techniki, które dziś opiszę nie są w żaden sposób związane ze sprzętem. To zupełnie nie ważne czy będziesz fotografować lustrzanką, czy kompaktem. To techniki, dzięki którym Twoje zdjęcie zrobione komórką może okazać się lepsze i wyglądające profesjonalniej od zdjęcia wykonanego lustrzanką z portretowym obiektywem. Dlaczego? Ponieważ te techniki dotyczą wyłącznie sposobu ustawienia fotografowanych osób? To proste techniki, ale bardzo skuteczne. Czy będzie łatwo? Niekoniecznie. Czasem nakłonienie kilku osób do przyjęcia określonej pozy może być trudniejsze niż Ci się wydaje, szczególnie gdy fotografujesz dzieci, ale warto próbować. Czasem wprowadzenie tylko kilku drobnych modyfikacji w ustawieniu fotografowanych osób diametralnie zmienia klimat zdjęcia.

Poniżej przedstawię 7 prostych zasad. Jeżeli zastosujesz przynajmniej połowę z nich, już zauważysz efekty – nie tylko ty.

Zanim jednak przejdę do konkretów, warto abyś odpowiedział sobie na pytanie. Po co fotograf ustawia modeli do zdjęcia? Odpowiedź niektórych zaszokuje. Otóż nie po to aby zdjęcie było lepsze! Po to aby model wyglądał na zdjęciu lepiej. W momencie jak model zrozumie po co te wszystkie zabiegi i Twoje polecenia “głowa nieco w lewo”, “ramiona wyżej”, “nos do góry” itp, jak będzie świadomy, że to po to aby on wyglądał na zdjęciu lepiej, wtedy zaczniecie grać do jednej bramki i uwagi typu “długo jeszcze?” więcej się nie powtórzą.

Zasada 1. Szukaj trójkątów.

Ta zasada dotyczy wyłącznie grupy minimum 3 osobowej. Jeżeli masz na zdjęciu 3 osoby, ustaw je tak, aby ich głowy utworzyły trójkąt (niekoniecznie równoboczny). Jeżeli jest więcej niż 3 osoby, twórz grupy trójkątów i układaj te grupy obok siebie (przykłady zobaczysz na filmie poniżej). Ten sposób kompozycji pozwala na uniknięcie dużych pustych przestrzeni pomiędzy osobami, a fotografowane osoby będą bliżej siebie przez co łatwiej ukazać można będzie relacje rodzinne.

Zasada 2. Przechyl głowy

Mama i córka

Technika prosta, zarówno w wykonaniu jak i w przekonaniu modeli do zajęcia odpowiedniej pozy. Jeżeli masz na zdjęciu 2 osoby, niech obie osoby delikatnie przechylą głowy w swoją stronę. Zwiększy to odczucie bliskości i intymności w portrecie rodzinnym i jednocześnie sprawi, że osoby nie będą stały jak 2 kołki. Ta prosta technika sprawia, że fotografowane osoby wyglądają na zdjęciu jak członkowie jednej kochającej się rodziny, a nie jak prezes z główną księgową po spotkaniu zarządu ;-)

Zasada 3. Ustawiaj pod kątem.

Ta zasada ma bardzo praktyczne zastosowanie. Jeżeli płaszczyzna aparatu (matrycy, filmu) będzie równoległa do płaszczyzny ciała (pleców) osoby fotografowanej, to  na zdjęciu osoba może wyglądać nieco bardziej ‘przy kości’. Nikt nie lubi wyglądać ‘grubo’ na zdjęciu (nie tylko kobiety). Aby wyeliminować ten efekt wystarczy ustawić (czy usadzić) fotografowaną osobę pod pewnym kątem, tak aby jedno z ramion było bliżej obiektywu niż drugie. Model, w takiej sytuacji zmuszony jest aby obrócić głowę w kierunku obiektywu co zmienia kąt pomiędzy głową, a plecami i skutkuje zdecydowanie bardziej interesującym portretem. I nikt nie powie “na Twoich zdjęciach wychodzę grubo”

Zasada 4. Ukryj ręce

Ręce są źródłem problemów w portretach rodzinnych. Nigdy nie wiadomo co z nimi zrobić, a większości przypadków jest ich 2 razy więcej niż fotografowanych osób.  Ręce wprowadzają pewien chaos do kompozycji, dlatego warto zwrócić na nie nieco uwagi zanim naciśniemy spust migawki. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie rąk w takim miejscu, aby po prostu nie było ich widać na zdjęciu. Dzieci mogą schować ręce do kieszeni, mężczyźni mogą skrzyżować ramiona, kobiety mogą położyć ręce na kolanach kładąc jedną rękę na drugiej (oczywiście w pozycji siedzącej). Jeżeli jest to umówiona sesja i możesz zasugerować ubranie, możesz poprosić aby fotografowane osoby miały np. koszule z długim rękawem.

Nie ma tu niestety jednej uniwersalnej metody. Ważne jednak aby mieć świadomość tego problemu i rozwiązywać go przynajmniej częściowo w zależności od możliwości w konkretnej sytuacji.

Zasada 5. Nie mów ‘sex’.

Są różne słowa, które należy wypowiedzieć w chwili robienia zdjęcia, aby na zdjęciu pokazały się zęby i promienny uśmiech. Niektórzy proszą o powiedzenie słowa ‘sex’ inni używają słów: ‘yes’ albo ‘cheese’. W zasadzie nieważne, jakie słowo zostanie wypowiedziane. W każdym z tych przypadków, kiedy poprosisz: a teraz powiedzcie ‘sex’  – osoby, które nie przepadają za obiektywem automatycznie się usztywnią – nawet nieświadomie. Wyczują, że to ten moment, w którym muszą wyglądać najlepiej, a ich ciało zademonstruje to zupełnie odwrotną reakcją, nienaturalnym wyrazem twarzy. Tego w portrecie rodzinnym nie chcemy. Portret rodzinny jest specyficzny, ma pokazywać rzeczywiste relacje pomiędzy członkami rodziny, a nie wymuszone uśmiechy. A więc nie uprzedzaj, kiedy robisz zdjęcie, zrób kilka ujęć w chwilach, które wydadzą Ci się odpowiednie.

Zasada 6. Na stojąco czy na siedząco?

Najlepiej tak i tak. Niech na zdjęciu będą osoby zarówno siedzące jak i stojące. Po pierwsze pomoże Ci to w zastosowaniu zasady pierwszej (szukaj trójkątów), a po drugie w naturalny sposób pomoże umiejscowić na zdjęciu osoby starsze i młodsze. Niech dziadkowie wygodnie usiądą, a dzieci i wnuki staną za i przed dziadkami. Powstaje w ten sposób pewna harmonia pomiędzy młodością i starością, a portret uzyska naturalny wygląd.

Zasada 7. Oczy nie w jednej linii.

Tą zasadę również warto łączyć z zasadą trójkątów. Ustawiaj trójkąty tak, aby oczy 2 osób nie znalazły się w jednej linii. Jeżeli fotografujesz tylko 2 osoby, również zróżnicuj poziom wzroku obu modeli. Łatwiej jest gdy obie osoby są różnego wzrostu. Kiedy fotografuje 2 osoby tego samego wzrostu, wtedy niech jedna z osób usiądzie, albo minimalnie przykucnie. Jak zauważysz na poniższym filmie można zrobić odstępstwa od tej zasady kiedy 2 osoby są dość daleko od siebie, lub kiedy fotografujesz bliźniaków.

Na koniec zapraszam Cie do obejrzenia krótkiego filmu, gdzie profesjonalny fotograf pokazuje w praktyce, jak stosuje niektóre z powyższych technik.
Jak zwykle czekam na komentarze.

16 odpowiedzi do “7 prostych technik, które radykalnie wpłyną na jakość Twoich portretów rodzinnych”

  1. Super artykuł. Niby takie oczywistości, ale samemu się częstona nie nie wpanie :)

    Już czekam na święta, będę ekperymentować :)

  2. Niby mało znaczace szczegóły a zebrane w jeden artykuł daja tak wiele przyda sie napewno !! :)

  3. Dzięki za ważne informacje :) faktycznie takie niby proste rzeczy a jednak pomagają :) nigdy nie lubię, gdy podczas robienia właśnie takich rodzinnych zdjęć fotografująca osoba prosi o wykrzyczenie któregoś ze słów z punktu 5. wychodzi wtedy taki wymuszony ten uśmiech ;)
    Jeszcze raz dziękuję za ciekawy artykuł,
    Pozdrawiam

  4. Bardzo ciekawe i praktyczne, z porad będę korzystać napewno :) Tymczasem czekam na kolejne ciekawostki urozmaicające fotografię :)

  5. Dodam może, że te nieszczęsne ręce ułożone na kolanach bywają zbyt sztucznie statyczne. Czasami warto pozwolić im na oparcie na ramieniu czy innym niezasłaniającym pozostałych położeniu. A porady są arcydobre, szczególnie, że koncentrujemy sie na ustawianiu aparatu i “obiekt” umyka naszej uwadze. Dziękuję.

  6. niezwykle przydatne rady, rzeczywiście wydaje mi się, że to znacznie poprawi ciekawość naszych zdjęć grupowych :)