Jak zrobić efektowne zdjęcia oświetlonych budynków.

Temat nie jest nowy. Jak zrobić zdjęcie krajobrazu miejskiego, aby uchwycić zarówno klimat miasta podkreślony przez piękne iluminacje budynków, deptaków, latarni ulicznych, a jednocześnie zachować kolor nieba i nie dopuścić aby cały klimat utonął w czerni nocy.

Odpowiedź jest w zasadzie prosta – wystarczy ‘wstrzelić się’ ze zdjęciem w odpowiedni moment.

Możesz zapytać: dlaczego wstrzelić? przecież zmierzch nie trwa kilku minut, a przynajmniej kilkadziesiąt. Wydawać by się mogło, że ‘okienko czasowe’ na zrobienie dobrej fotki jest dość duże. Postanowiłem sprawdzić czy rzeczywiście tak jest.

Wczoraj wieczorem wyruszyłem na poszukiwanie ciekawego tematu, aby móc zilustrować moje testy w miarę ładnym obrazkiem. Nie szukałem długo, centrum Białegostoku, godzina 19.30, mnóstwo ludzi jak to zwykle w wakacyjne późne popołudnie.  Liczba apratów była mniej więcej równa liczbie spacerujących ludzi (nie licząc komórek).

Znalazłem motyw, oświetlona fontanna, w tle ratusz oraz inne budynki,  iluminacja deptaka. Zapowiada się nie źle.

Ustawiłem statyw, dobrałem parametry ekspozycji tak aby nie było przepaleń ( z wyjątkiem niektórych mocniejszych żarówek). Słońce było już za horyzontem, zaczynało zmierzchać, idealny moment na pierwsze próby. Niestety brakowało mi jednego – oświetlenia ratusza. Widocznie automat zapalający oświetlenie na ratuszu miał włączony tryb oszczędzania energi i czekał na jeszcze większy zmierzch. Ok. 19.45 zapaliły się lampy oświetlające ratusz, mogłem zaczynać test.

Postanowiłem, że będę robić zdjęcia w miarę stałych odstępach czasu, aż niebo stanie się czarne. I udałoby mi się, gdyby nie komary – nie mniej jednak na załączonych zdjęciach widać dokładnie z jaką szybkością nastaje zmierzch i ile tak naprawdę mamy czasu na wykonanie efektownego zdjęcia.

Pierwsze zdjęcie było zrobione o 19:46, ostatnie o 20.02. Zobacz jak w ciągu 16 minut zmieniało się niebo.  Praktycznie fotka zrobiona o 19:51 jest ostanią, która spełnia moje oczekiwania, czyli tak naprawdę miałem 5 minut na zrobienie zdjęcia.

Parametry ekspozycji:

ISO: 100

Przysłona: F/11

Czas naświetlania: 1s

Ważne: Jeżeli nie robisz w RAWach, to nie ustawiaj automatycznego balansu bieli. W miarę zciemniania się aparat może (tak zrobił w moim przypadku) zmienić ustawienia balansu bieli. Kolejna zaleta formatu RAW.

19:46
19:46
19:48
19:48
19:51
19:51
19:55
19:55
19:58
19:58
20:02
20:02

Jak zwykle komentarze mile widziane.

8 odpowiedzi do “Jak zrobić efektowne zdjęcia oświetlonych budynków.”

  1. Moim zdaniemi:  info dla laikow – nie przesadzac z przyslona. W niektorych aparatach ustawienie F11 moze powodowac efekt odwrotny do zamierzonego – utrata ostrosci.

  2. “…W niektorych aparatach ustawienie F11 moze powodowac – utrata ostrosci …”
    Ok, rozumiem nie ustawiać max … ale dlaczego?  Może mi to ktoś wyjaśnić ?
    U mnie mam zakres przysłony 2.8-11 czyli myślę ,że 9 bedzie OK

  3. Warto jeszcze dodać, że ten czas “granatowego nieba” zmienia się w ciągu roku. Zależny jest też od kierunku patrzenia. Co oczywiste szybciej ciemnieje na wschodzie niż patrząc w kierunku zachodnim. Mając do sfotografowania obiekt z kilku stron zaczynamy zdjęcia od tych na wschód, a kończymy zdjęciami w kierunku zachodnim. W ten sposób można trochę wydłużyć sobie czas fotografowania. Pisałem o tym na swoim blogu we wpisie Zdjęcia nocne – fotografowanie iluminacji.

  4. No tak. Na następne zdjęcia nocne wybiorę się albo wcześnie rano, albo właśnie tuż przed zachodem słońca.
    Ja robiłem zdjęcia ok. 4 rano, więc niebo było czarne jak…